Ziarah Nenek...

27 Jun '09...

malam itu aku menemani mak n kakak g umah 'nenek'... menurut keterangan my mum, nenek tersebut 'kazen' ataupun 'tunggal' kepada nenek aku.. owh... aku pergi ngan kakak sekali, n ayah plak tukang hantar, pastu g minum kat kedai minum.. biasalah, lelaki... (yea k?)

naik je tangga yang gelap, my mum bg salam..
pastu kuarla seorang nenek yang nampak cantik walaupun dah dimamah usia dengan badannya yang membongkok... aku salam n dok kat ruang tamu... mata aku plak melilau kiri n kanan.



dalam hati kata 'klasik' jugak umah nie... aku pun dengan lajunya dok klik2 kanan n kiri.. hehehe... takpe, dah mintak kebenaran... tengok2..


cuba tgk btl tingkap.. klu nak jguk org luar tanpa buka tingkat, tarik kebawah 'tulang' papan2 kecik yang ala2 cermin... hehehe, aku tau, sebab aku dah try..


ni plak barang hiasan.. aku rase klu yang suka menda2 klasik,
mesti suka n yang pasti tinggi jugak nilainya..



rupanya ada dua nenek.. yang sorang lagi berbadan besar tapi cuma terlentang lam bilik...
simpati mula terdetik lam hati...
sayu je tgk..
aku takleh nak pamer wajah2 nenek2 ni, sebab aku tak mintak izin untuk publishkan..

ckplah dengan adanya pic lam umah..

kemudian, nenek yang dok lam bilik tu ceritakan tentang kesihatan dirinya.. ada dua sebab kenapa nenek terlantar mcm tu..
1) sebab terlalu gemok
2) sebab kena urut oleh tukang urut


kelambu.. aku dulu pun guna ni jugak..
tapi skrg guna 'ridsect'...


bila aku tgk2, nampak sihat walafiat... rupanya nenek sakit bahagian lutut.. kalau ikut, nenek tersebut kena buat operate untuk gantikan tempurung lutut dengan besi... tapi kosnya memerlukan 20 ribu.. erm... memang banyak ongkosnye...
disebabkan xmampu, nenek tu guna pelbagai minyak..
salah satu yang aku sempat tgk minyak 'but-but'


ni bahagian dapur.. menarik.. aku suka dk bahagian nie..
sebab makanan.. hahaha



yeala... mcm mane nak wat operate, diorang pun dok berdua je..
sebab diorang masih lagi anak dara... my mum yang gtau yang dioang nie tak kawin lagi.. bila balik, masa 'otw' nak sampai umah, ayah aku pun cerita sikit2.. dulu, nenek tu ade kedai runcit yang maju.. ooooo....


my mum ckp, nenek ni pandai menjahit..
nilah salah satu harta berharga nenek tu..



time kat umah tu pun, aku tgk ade lagi barang2 jualan, tapi bukan makanan. nenek tu jual benang2, kain2 baju kurung, sarung tangan.. n yang paling banyak barang2 untuk menjahit.

ayah kata nenek tu baik sgt2, time kecik2 selalu g kedai nenek tu untuk makan kuih secara 'free' pas main...
ayah aku cite lagi.. yang baik tu, nenek yang 'bongkok', tapi yang terlantar tu garang, tak sape berani hampiri..
aku senyum je.. dari gaya diorang sembang2, aku leh agak tingkah dua nenek itu..





bingkisan...

bila tgk keadaan dua nenek tersebut dengan umah yang lama walaupun masih utuh..
hati aku terasa jugak... tapikan.. yang aku tanam lam hati..
aku mesti 'kawin' jugak... hahahaha
at least, ada jugak anak2 untuk jadi peneman di hari tua..
lagi satu..
menjaga berat badan yang seimbang adalah satu langkah yang sgt2 penting..
sebab kegemukan 'mengundang' pelbagai penyakit yang merbahaya.. macam yang nenek tu alami.. so... aku kena berdietla... hehhehehe



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MY JOB...

AKU KEMBALI...