G... hospital....

3 julai 09...

pagi2 lagi aku dah bangun n kemas2 umah sebab nak temankan my mum g hospital..
knp g hospital??? sebab my mum kena cek status penyakit yang dihidapi sejak awal tahun lepas iaitu kencing manis ngan darah tinggi....
my mum ckp, sape yang dapat kencing manis biasanya akan dapat jugak penyakit darah tinggi...
betul k tak aku tak tahu sgt...
tapi tiap kali aku temankan my mum, mesti setiap pesakit kencing manis ada jugak darah tinggi...
so, aku simpulkan betulla kot... my mum lebih dewasa n lebih lama makan garam... hehehe

aku n my mum datang sampai k hospital dalam 7.45..
tgk2 dah penuh tempat duduk, memang ramai sgt2..
sebab hari khamis memang khas untuk pesakit kencing manis n darah tinggi serta penyakit len untuk mendapatkan rawatan...
e2 pun tak termasuk pesakit luar..
sepanjang aku dok temankan my mum.. 10% dikalangan pesakit terdiri daripada pelajar sekolah..
saki ape aku pun tak pasti...
cum yang aku pasti, sorang je sakit, tapi teman 2 hingga 3 orang...
biasalah... aku pun penah wat jugak dulu...


my mum yg penat tunggu giliran untuk cek darah..

dalam masa aku n my mum tunggu giliran, kami didatangi seorang 'nurse'
'nurse' nie tanye pasal 'pap smear' pada my mum..
kemudian dia tanye plak pada aku..
bila tahu aku tak kawin, dia tak jadi tanye...
bila 'nurse' pergi, aku pun tanyelah my mum...
'pap smear' tu ape? knp orng dah kawin je dia tanye n perlukan pemeriksaan?


inilah kaedah ujian 'pap smear' bagi mengesan penyakit pangkal rahim

'pap smear'... menurut my mum merupakan satu kaedah yang digunakan untuk mengesan penyakit yang membolehkan kematian... atau dengan nama dalam bahasa kanser pangkal rahim...
tapi knp pengesanan hanya untuk mereka yang telah berkahwin saja??
my mum pun tak reti nak xplain kot mane.. jadi aku simpulkan sendiri...
penyakit tersebut hanya akan mendatangi wanita yang telah berkawin dan telah melakukan hubungan kelamin... ooooo...
sambil2 tu aku pun ade jugakla tanye mcm mane dia punya rawatan..
my mum ckp, dia akn direct tgk kat 'situ'... n bla... bla...
klu nak tahu lebih derail.. link kat sini... hehehe
aku malas plak nak taip...
http://www.sabah.org.my/bm/nasihat/wanita/pap_smear.htm

aku n my mum balik dalam pukul 1.30...
penat n lelah membuatkan aku tido selepas zohor sehingga hampir nak magrib... hehehe

ape pun, yang aku pasti... wanita paling mudah untuk didatangi pelbagai penyakit..
n wanita juga lebih menerima kesan pada 'si suami' yang perokok...



last... jagalah kesihatan..









Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MY JOB...

AKU KEMBALI...