'Sikdo Ayier'


mendung.... rahmat sgt...

ejak kebelakangan ni, aku dan seluruh penduduk Kampung Melango Lama meneruskan hari2 ditemanni cuaca yang mendung.....

aku yakin... hakikatnya seluruh penduduk memanjat kesyukuran yang amat sangat kepada Pencipta Alam Semesta kerana menurunkan hujan pada Saratok...

7hb ogos... terciptanya satu lagi sejarah di Saratok dengan title... 'sikdo ayier'..

memang satu sejarah... e2 yang my mum n dad bgtau ulang kali... selama 6hari berturut2 saratok di tenggelami dengan masalah 'sikdo ayeir'...

tapi aku, my mum n sister cuma 1 hr je menghadapi saat2 tersebut.. tapi yang syoknya sebelum aku g KL.... satu sejarah jugak yang tercatat... tapi hanya dalam diari aku kot...

8hb ogos.. jam 0430...
aku ngan wanita2 lam umah aku g ke tebing sungai ditemani oleh my dad untuk mandi...
wow.... pagi2 lagi... tok imam pun tak bangun lagi kot... hahaha...
air sungai time tu pun takla tinggi sgt, sederhana... jadi air yang diceduk oleh my dad tu memang pekat sgt bau 'pantei'..

nak buat mcm mane... terpaksa jugak.. bila kat Kuching baru kami ber3 berendam dalam air...
hahahaha... aku memang takleh lupa saat itu... sungguh 'sadis' bagi anak2 dara untuk kuar mandi di tebing2 sungai yang dikongsi bersama puluhan keluarga....

sementara mereka yang tinggal, bergelumang dengan air sungai... termasuk my dad n 2 adik aku..
setiap kali my dad call, mesti akan bgtau umah dah macam tongkang pecah... tandas?? lagila...
dah macam tebing sungai.. jubin2 diseluruh lantai toilet di litupi lumpur2 sungai, sampai ilang corak jubin..
ni just pic... sikdola org saratok sampei mcm tuk..aku sik pat nak klick2... sebab sikdo di kpg..


inilah dugaan... n sekarang hari sentiasa mencurahkan air untuk kegunaan penduduk yang di uji buat seketika...

tapi... terdapat perkara yang kita perlu ingat.. selepas berlalunya sejarah 'sikdo ayier', terdapat hikmah disebaliknya...

1) hubungan orng kampung semakin baik n erat
~> sebab hari2 dok mandi n terjun ke sungai sama2...

2) hubungan kekeluargaan juga bertambah baik
~> sebab, andai ade kedengaran lori nak hantar air, satu family berdampingan menanti di muara jalan bersama-sama baldi n basin... hehehehe


kurang lebih, lebih kurang mcm tukla tangki di beli...

3) melariskan 'TONG2' air yang besar...
~> bila aku balik kpg, aku tgk ada yang bersiap sedia membeli tangki2 air yang besar...
my dad bgtau harga dia mencecah 500 inggit... memang besar...
menyimpulkan orng Saratok is kaya-kaya... hehehe


4) menakutkan buaya2 di sungai
~> sebab buaya2 menjadi fobia dengan air yang sentiasa berkocak...
mungkin menganggap ada yang lebih bahaya... hahahaha

5) keluar paper
~> yang ni aku tak pasti... tapi kazen aku yang kat kuching bgtau penduduk (bukan di kpg) bergaduh berebutkan air... ish2...


kalau nak wat karangan lam ni, mesti panjang lebar... n aku plak malas sgt nakl menaip panjang...

yang pastinya mcm2 cerita n kisah di sebalik sejarah 'sikdo ayier'...



Ulasan

a berkata…
aaaa... bulak ktk ya yarn.. kmk tauk ktk sebeanarnya sik mandik masa nait plight ke Kl reya nak? hahahaha...
YanZam berkata…
wah.... andaian yang hampir mengena... hahaha

Catatan popular daripada blog ini

MY JOB...

AKU KEMBALI...